Generalforsamling d. 16. marts 2021

Årsberetning for Ikast FS Fodbold 2020

Endnu engang kunne vores moderklub tilføje det danske mesterskab.

desuden brød FC Midtjylland igennem deres europæiske forbandelse og kvalificeret sig til gruppespillet, men modstander af en hel ny kaliber:

Liverpool Fc – Ajax – Atalanta. Som er flot og godt for klubkassen.

Vores egen sæson var præget af Corona og minimal sportsligaktivitet, med masser af møder - både internt og eksternt.

COVID-19 HAR SAT SINE SPOR

Når man kigger tilbage på 2020, er det jo uundgåeligt at få associationer til mundbind, sprittåger og latexhandsker – for ingen tvivl om, at COVID-19 også i Ikast FC, har udfordret og påvirket vores dagligdag.

Tilbage i foråret 2020 stod vi pludselig overfor nyt og ubetrådt land, i form af pandemien. Medlemmer, trænere og ledere blev pludseligt sat over for nye udfordringer, hvor vilkår for fodboldtræning og kamp blev ændret radikalt.

Som klub har vi forsøgt at håndtere dette så professionelt som muligt, og fra starten har vi anlagt et forsigtighedsprincip.

Det vigtigste har været at passe rigtig godt på hinanden, og derfor udarbejdede bestyrelsen en Corona-politik, der med klare retningslinjer til medlemmer, forældre, trænere og ledere, havde til formål at skabe tryghed omkring det at gå til fodbold i Ikast FC.

Der skal fra bestyrelsens side lyde en stor tak til ALLE, for evnen til VI sammen at fandt løsninger, passe på hinanden og bakke op omkring de retningslinjer, som har været rammen omkring fodbolden i 2020 – Det har ganske enkelt været imponerende!

Vi har haft enkelte tilfælde, hvor vi grundet risiko for smitte spredning har måttet indstille træningen i kortere tid. ligesom vi gik på juleferie lidt tidligere end normalt.

I disse tilfælde er der udvist rettidigt omhu, og overordnet er det vores vurdering, at vi i forhold til COVID-19, kom rigtig godt igennem 2020, til gavn for vores drenge og piger.

Men jeg tror, at jeg taler på alles vegne, når jeg siger, at vi håber PÅ at hverdagen i løbet af året bliver mere og mere normaliseret – Det bliver dejligt, når vi igen kan være sammen omkring kampe, træning og sociale aktiviteter, uden at vi skal håndtere en bagvedliggende frygt for at udsætte hinanden for smitte.

Vi er der ikke endnu, og alle medlemmer kan være tryg ved, at vi også i 2021 vil gøre vores yderste for at sikre, at fodbold i Ikast FC er med 100% fokus på, at retningslinjerne/ DBU-protokoller bliver efterlevet af alle – men vi kan ikke gøre det alene og derfor endnu engang 1000Tak til medlemmer, forældre, trænere og ledere for jeres opbakning og hjælp.

IKAST CUP

Ikast Cup blev igen i 2020 annulleret, men med god hjælp fra kompensationsordninger såsom:

DIF - DGI – Kommunen

Det økonomiske tilskud blev på: 639.000. kr.

Men flere positive artikler på at udendørssporten ikke har indflydelse på smittet, har vi DERFOR valgt at sende invitationer ud – booke vogne – og bestille t-shirt, således vi står klar når og hvis der bliver åbnet op før 1.juni.

Vi er sikker på klubber – forældre og ikke mindst ungdomspiller vil støtte op om denne mulighed og benytte lejligheden til kamp, leg og fællesskab.

SOLIDARITETSBIDRAG

Her har der været dejlige overraskelser, da vi har fået for to spiller, og håber at endnu et beløb bliver tilført klubben.

Pernille Harder spillede 3 sæsoner i Ikast FC (sammenlægning af KFUM/Team 10) som betød 2200€ til klubben i forbindelse med hendes skift til Chelsea. Vi har naturligvis lovet familien Harder at pengene bliver brugt på en aktivitet til vores pigespiller.

Marco Lund var der en afregning fra IFK Norrköping på: 3 750 SEK

Desuden forsøger klubben selv at få et beløb fra Slavia Prag på Alexander Bah, der i 2014/15 spillede en sæson i klubben. Her må vi senere bede DBU om hjælp, hvis Prag ikke reagere på min henvendelse.

IFC MEDLEMMER

Vores medlemsniveau er status quo og vi arbejder intensivt på at forbedre antallet i henholdsvis :

Mikro:             flere konsulenter – samarbejde med DGI om at lave mere leg omkring                               fodbolden.

Piger:              ungdomskonsulent + samarbejde med her omkringliggende klubber.

Drenge:          flere træner omkring de enkelte hold.

Senior:            bedre forhold – flere hold og spiller.

Som alle andre blev senior afdelingen også ramt af Corona og aflyste kampe. Derfor har senior også brugt pausen på, at kigge lidt på sammensætningen af trupperne, ved at integrere vores 1. hold i U19 ind i senior, da de primært består af 2. års U19 spillere, som bliver senior efter sommerpausen.

Baggrunden er, at det lykkedes vores serie 4 hold, at spille sig op i serie 3, men da de ikke helt har de samme ambitioner længere, så tilbød de at give pladsen til vores unge og ambitiøse spillere.

Så derfor kommer vi til at operere med én samlet 1. holds trup, hvor holdene først kort inden de første kampe, vil blive splittet op, til henholdsvis serie 1 og serie 3. Det har samtidigt betydet, at vi har kunne holde på en del spillere, således at vi nu har en samlet trup på små 36 personer.

Derudover kommer vi til at tilbyde serie 5, samt 2 serie 6 hold. Så hvis der er spillere, som gerne vil prøve sig af i Ikast, så har vi plads på mange forskellige niveauer.

PIGEFODBOLD

Pigerne har som alle andre været ramt af Corona nedlukningen, men alligevel er der blevet spillet på den ene eller anden måde I hele sæsonen.

Hos Ikast FC prioriterer vi pigefodbolden på lige fod med drengefodbolden. Vi har rene pigehold fra u-8 OG til Oldgirls, og er på flere årgange repræsenteret i de bedste rækker.

Vi vil rigtig gerne have flere piger til at spille fodbold, samtidig med at fastholde de nuværende, og derfor har vi i samarbejde med DGI, søsat et projekt omkring rekruttering og fastholdelse af piger, startende i SFO’er og børnehaver. Projektet forventes at starte op i august 2021. Ligeledes deltager vi i et pigeprojekt fra DBU, omkring styrket indsatsen OG fokus på vigtigheden af det sociale hos pigerne.

Vi har siden sommeren 2020 samarbejdet med Vildbjerg omkring  fælles u-14 LIGA 1 og 2 hold, samt et enkelt u-15 LIGA 1 HOLD.

Der har været gode tilbud til alle, uanset niveau, træningsiver mv. Der er blevet trænet og spillet kampe i både Vildbjerg og Ikast i helt nye trøjer, der repræsenterer begge klubber med logoerne på brystet.

Vi er så heldige/dygtige, at vi har flere piger inde omkring DBU’s u-14 talenttræning, hvilket vi er både glade stolte over. Ligeledes har mange af de lidt yngre piger, været udtaget til FCM’s pigelicenstræning (u-10-u-13), hvilket også er et flot skulderklap til både spillere og trænere.

For at styrke sammenholdet på tværs af årgange, påtænker vi at tage alle pigespillere med til landskamp i Viborg,

Her kan vi følge vores lokale helt ”Pernille Harder”. Dette bliver et ganske gratis arrangement, som vi håber flest mulige af klubbens piger vil støtte op omkring, når det igen bliver muligt.

UDTAGELSE TIL FCM MILJØET

I FCM talenttrup har følgende fra Ikast FC klaret springet :

U13 - Jonathan Miller Poulsen, James Alphinas samt Mads-Emil Rathe.

U14 - Samuel Pichnik Hust

U15 - Carl Christensen –

August Emil Fladmose Madsen (er nu dd. tilbage i Ikast FC og spiller U15) så dejligt det også går den anden vej, hvis talent eller motivation ikke længere er til stede.

Lidt medlemstal info.

Fodbold           Mand                   Kvinde.

0 - 6 år           20                        9.

7 - 12 år         225                      42.

13 - 18 år       280                      35.

19 - 24 år       72                        0.

25 - 39 år       35                        1.

40 - 59 år       0                          5.

60 - 69 år       0                          0.

70+ år            0                          0.

Samlet antal fordelt på køn                                   M :632               K :92.

Samlet antal medlemmer for aktivitet                         724.

Best., ledere og instr. 0-24 år                                      20.

Best.,ledere og instr. 25 år og derover                        125.

Futsal                                                                      145.

Indefodbold                                                              100.

E-fodbold                                                                     0.

Para/handicap fodbold                                                   0.

Samlet antal medlemmer for foreningen                      724.

Flotte medlemstal og endnu flotte at både spiller – træner og forældre, har bakket op med forståelse, tilbageholdenhed og uden utilfredshed, har betalt kontingent, velvidende at vi som klub har haft svære betingelser, for at give det produkt de har betalt for.

STOR TAK FRA KLUBBEN OG BESTYRELSENS SIDE.

ANLÆGGET

Vi har brugt corona året samt den manglende sportslige aktivitet, til at opgradere vores smukke anlæg.

Lys på bl.a. bane 10 er blevet skiftet, med hjælp fra Brian Huus – El experten, samt tilskud fra kommunen.

Omklædningsrum + gang under tribunen på stadion, er istandsat af vores 1. HOLDSTRUP, som med økonomisk tilskud fra klubben – beløb fra sponsorer, gør at vi har et pænt og opdateret fodbold miljø. Tak for jeres indgangsvinkel til at betale tilbage, og med en fællesindsats fra mange, kan vi komme langt i Ikast FC.

IKAST CAMPUS/ IKAST COMPLETE

Her har forretningsudvalget være med til en del møder, hvor vi som fodboldklub ønsker at medvirke til at både Guldminen – FC Midtjylland, men også vores egne medlemmer får et unikt område, til at dyrke fodbold fremadrettet PÅ.

Det kommer til at foregå på vores anlæg, hvorfor vi må indstille os på, at fraskrive os nogle baner.

Modsat bliver der flere kunstgræsbaner til 24/7 træning og kampe.

Flere Goalbox stationer, hvor også IFC får adgang.

Sidst men ikke mindst nogle faciliteter til løbe og krops træning, som bl.a. ungdomsårgangene skal kunne finde en ny og anderledes træning.

Finansieringen skal stadig på plads, men herefter kommer det til at gå stærkt, og med byggerod vil vi skulle igennem 1-2 år, hvor der bliver stillet udsigt til at medlemmerne skal være fleksible, tilfreds med mindre, for at alle kan være der.

MEN - Det ved vi I vil blive glade fpr, når det færdige projekt kan vises til alle.

Desuden er vi lovet flere græsbaner på den lange bane.

FCM – GULDMINEN - ISI – COLLEGE I IKAST

Samarbejdspartner der betyder enormt meget, med fokus på elite.

Derfor er det vigtig vi suger til os, og hele tiden er parat til at hjælpe vores egne spiller, til at nå igennem nåleøjet og blive en del af dette miljø, men samtidig have et godt tilbud til dem der ønsker noget andet.

Et godt lokomotiv at have foran sig, og som mange andre klubber misunder os, og med det rette modspil til gavn for hele byen.

DBU Fodboldskolen 2020 blev gennemført, og selvom vi var nød til at reducere antal deltager, blev og er det en succes, som børn og forældre håber kan fortsætte.

BESTYRELSEN

Vi har brugt tiden til at finde måder på, hvordan vi med uddelegering af den sportslige sektor og forretnings initiativer, bedst udnytter de valgte personers kompetencer og tid bedst.

Det er der taget godt imod, og hvis pandemien slipper sit tag i befolkningen, og dermed giver vores medlemmer mulighed for at dyrke deres fritidsport, håber vi at kunne vise, hvilken super klub vi er fremadrettet.

TAK

Vi vil senere sige tak og farvel til personer, som bl.a. har været med til, at sammenlægningen af de to klubber i Ikast er gennemført uden støj.

LARS STERNBERG.

BJØRN PEDERSEN

Tak til jer begge to og jeg vil hurtigst muligt komme forbi med en lille anderkendelse, da vi desværre ikke kan hylde jer fysisk i dag.

Tak til alle partnerer på hele anlægget, og sidst men ikke mindst tak til en fleksibel bestyrelse – træner stab – som hele tiden har haft kontrol over vores muligheder, i forhold til de krav vi er mødt af, fra myndighedernes side.

Og som jeg plejer at sige og desværre et citat jeg ikke kan tage ejerskab for:

En aldeles fremragende fodboldklub, som helt sikkert bliver endnu bedre i 2021.